ایستـــگـاه

امام علی (ع): بهترین دانش‌ها، دانشى است که تو را اصلاح کند./ منتخب میزان الحکمة: ۴۰۴

ایستـــگـاه

امام علی (ع): بهترین دانش‌ها، دانشى است که تو را اصلاح کند./ منتخب میزان الحکمة: ۴۰۴

ایستـــگـاه

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم):
هرکس یک مساله شرعی از احادیث ما پیرامون حلال و حرام و مسائل دینی اش را بیاموزد
خدای تعالی هزار گناه او را بیامرزد
و شهری از طلا به وسعت دنیا برایش در بهشت بنا کند
و به عدد هر موئی که در بدنش قرار دارد برایش حج مقبول می نویسند.

(بحارالانوار(ط-بیروت)، ج۱،ص ۲۱۴ )

--------------------------------
امام على علیه ‏السلام :
اى مؤمن! به تحقیق این دانش و ادب بهاى جان توست
پس
در آموختن آن دو بکوش که هر چه بر دانش و ادبت افزوده شود بر قیمت و قَدْرت افزوده می ‏شود ؛
زیرا
با دانش به پروردگارت راه می ‏یابى
و با ادب به پروردگارت خویش خدمتى می ‏کنى
و با ادب در خدمت‏گزارى، بنده، سزاوار دوستى و نزدیکى به او می شود .
پس
این نصیحت را بپذیر تا از عذاب بِرَهى.

(بحار الانوار(ط-بیروت)،ج1،ص180)

۹۳ مطلب در مهر ۱۳۹۴ ثبت شده است

عمران ابن کعب ابن حارث الاشجعی.JPG

عمران ابن کعب ابن حارث الاشجعی:

نام :عمران( البته برخی منابع او را عمیر(1) و برخی عمر گفته اند،(2))

نام پدر: کعب ابن حارث الاشجعی

سن: حدود50سال

محل سکونت: اصالتی مدنی ولی ساکن کوفه بوده است.

توضیح بیشتر:
پدرش(کعب ابن حارث الاشجعی) از راویان حدیث و از اصحاب بزرگوار پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و حضرت علی علیه‏السلام(3) و از مجاهدان احد و دیگر غزوات النبی صلی الله علیه و آله و سلم بوده و در خلافت عمر به کوفه آمده و به تعلیم فقه مشغول بوده است .او در جهادهای صفین، جمل، نهروان شرکت فعال داشته و در صفین پرچمدار انصار بوده است. و در سال بیست و چهار هجری «ری» را با ابوموسی فتح کرده و زمانی نیز از طرف علی علیه‏السلام حاکم فارس بوده و در سال پنجاه و یک هجری فوت کرده است.(4)

نکته جالب توجه اینست که، قرظه دو پسر به نامهای عمران و علی داشته،( ولی بلاذری، برادر عمران را زبیر نوشته است.) که راه این دو برادر در دو مسیر متفاوت بوده. یکی از یاران بسیار فعال امام علیه‏السلام محسوب می‏شده بطوریکه همراه سعید بن عبدالله، پاسداری و محافظت از امام علیه‏السلام را به عهده گرفته و در این راه چندین چوبه تیر به سر و سینه‏اش رسیده و مجروح شده است.(5)
و برادر دیگر در زمره سپاهیان ابن سعد بوده است.(6) بنابراین هیچ گاه فردی را با مقایسه پدر و یا حتی برادرش مورد سنجش قرار ندهیم .در تاریخ به وفور همانند این قضایا یافت می شود.
 تاریخ پیوستن عمران به  سپاه امام حسین علیه السلام را صاحب تنقیح المقال روز ششم محرم نقل کرده است.(7) که در واقع عمران حامل پیام امام علیه السلام به ابن ‌سعد، مبنی بر ملاقات با وی، در مکانی بین دو لشکر بوده است.(8)وی  صبح روز عاشورا در کربلا  به همراه سعید بن عبدالله حنفی حفاظت از جان امام را به عهده گرفته و مراقب بوده  تا اگر تیری به طرف امام رها می شده، آن را با سینه و پیشانی به جان بخرد. به نقل تاریخ، وی بعد از کشته شدن مسلم بن عوسجه، از امام خود اجازه ی رفتن به میدان گرفته و در مقابل امام به جنگ با دشمن پرداخته است  تا عده ی زیادی را کشته و زخم های زیادی به بدنش رسیده است. او هر تیری که به جانب حسین علیه السلام  می آمده، خود را سپر می کرده تا به امامش آسیبی نرسد و این چنین بوده تا از کثرت جراحات از پای درآمده است. عمران در هنگام جنگ چنین رجز می خوانده است:

قدعلمت کتیبة الانصار

ان سوف احمی حوزة الذمار

ضرب غلام غیر نکس ساری

دون حسین مهجتی و داٰری

یعنی: سپاه انصار باور دارند که من از این حریم دفاع خواهم کرد. با ضربه ای بسان ضربه ی جوانی که نمی گریزد و خود را پیشتر از همه در جنگ می افکند. جان من و همه خاندان ما فدای حسین.(9)

آنگاه به امام خطاب کرده که «ای پسر پیامبر! آیا به وظیفه ام و به عهد و پیمانم وفا کردم؟» امام فرموده است: «آری، و تو در بهشت پیشاپیش من هستی. سلام مرا به جدم، رسول خدا، برسان و بگو که من نیز به دنبال تو به پیشگاه او و به دیدارش خواهم آمد». سرانجام عمران در اثر جراحات به شهادت رسیده است. بعضی مورخان هم شهادت او را در میانه ی میدان جنگ می دانند.(10) در زیارت ناحیه مقدسه درباره عمران بن قرظه آمده است:السَّلامُ عَلی‏ عمرو بنِ قَرظَةِ الانْصاری(11)
برادرش علی روز عاشورا، وقتی از شهادت عمران، باخبر شده، از بین صف دشمن بیرون آمده و امام را این چنین خطاب کرده است:
«یا حسین یا کذاب بن الکذاب؛ ای حسین، ای دروغگو! ای پسر دروغگو! برادرم را گمراه کردی و فریب دادی تا به قتل رساندی!» حضرت سیدالشهداء در پاسخ این جسارت فرمود: «خدا برادرت را گمراه نکرد بلکه او را هدایت کرد و تو گمراه شدی!» علی بن قرظه گفت: «خدا مرا بکشد اگر من تو را نکشم!» و سپس به امام حمله کرده ولی نافع بن هلال به او مجال نداده است،و نیزه ای به او وارد کرده و او مجروح شده سپس قومش او را از میدان بیرون برده اند.(12)
انشالله که نقل زندگانی و سیره شهدای کربلا همچون عمران ابن کعب برای همه ما نکات آموزنده ای را در بر داشته باشد وما نیز پیرو راستین امام زمان باشیم و در زمان غیبتش پیرو خط رهبری باشیم.امید است که خداوند منان جهت نوشتن زندگانی ادامه شهدای کربلا حقیر را یاری نماید.



پی نوشت:

1-الاقبال ج۳، ص۷۸ (پاورقی)

2-روضة الشهداء، ص۳۱۱

3-رجال الطوسی، ص۷۹

4- ابصارالعین، ص۱۵۵

5- الملهوف، ص۱۶۲-۱۶۳

6- تاریخ طبری ج۴، ص۳۳۰

7- تنقیح المقال ج۲، ص۳۳۶

8- تاریخ طبری ج۴، ص۳۱۲

9- تاریخ طبری ج۴، ص۳۳۰

10- الملهوف، ص۱۶۲-۱۶۳

11- الاقبال ج۳، ص۸۰

12- تاریخ طبری ج۴، ص۳۳۰

  • حسن

5824521.JPG

نامه مهم حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی به حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» رئیس جمهوری درباره اجرای برجام و تأکیدات و الزامات 9 گانه معظم له در اجرای این توافق، در رسانه های خارجی بازتاب داشت.

به گزارش جماران به نقل از ایرنا، خبرگزاری فرانسه گزارش داد:
«رهبر عالی ایران امروز (چهارشنبه) به رغم «ابهام ها و ضعف های ساختاری» موجود، به توافق هسته ای ایران با قدرت های بزرگ چراغ سبز نشان داد.»

برای خواندن متن کامل به ادامه مطالب مراجعه نمایید.

  • حسن

5824521.JPG

بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای روحانی
رئیس جمهور اسلامی ایران و رئیس شورای عالی امنیت ملی دامت توفیقاته
با سلام و تحیت،
اکنون که موافقت نامه‌ی موسوم به برجام پس از بررسی‌های دقیق و مسئولانه در مجلس شورای اسلامی؛ کمیسیون ویژه و دیگر کمیسیون‌ها و نیز در شورای عالی امنیت ملی سرانجام از مجاری قانونی عبور کرده و در انتظار اعلام نظر اینجانب است، لازم می‌دانم نکاتی را یادآور شوم تا جنابعالی و دیگر دست‌اندرکاران مستقیم و غیرمستقیم آن، فرصت‌های کافی برای رعایت و حفظ منافع ملی و مصالح عالیه‌ی کشور در اختیار داشته باشید.

برای خواندن متن کامل نامه رهبری به ادامه مطالب مراجعه نمایید.

  • حسن



اکنون نیز، هم راه سالار شهیدان زنده است و هم‏ مرام و مسلک اموی و مروانی و عباسی وجود دارد

حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی گفتاری را درباره فلسفهٴ زیارت و عزاداری وعلت سفارش به خواندن زیارت عاشورا در هرروز بیان کرده است.
متن گفتار ذکر شده این مرجع تقلید شیعیان بدین شرح است:
فلسفهٴ زیارت و عزاداری[۱]
سرّ این که سفارش کرده ‏اند هر روز زیارت عاشورا بخوانید و نسبت به اهل‏ بیت(علیهم ‏السلام) تولّی داشته و بر آنان صلوات و درود بفرستید و از دشمنانشان تبرّی بجویید، برای آن است که طرز فکر معاندان ایشان منفور شود وگرنه هم ‏اکنون سخن از معاویه و یزید نیست تا آنها را لعنت کنیم. نام و یاد آنها رخت ‏بربسته و قبرشان نیز زباله ‏دانی بیش نیست، الآن سخن از فکر و راه یزید و یزیدیان عصر است[۲]. زن فرعون وقتی که به درگاه الهی دعا کرد، نگفت خدایا مرا فقط از فرعون نجات بده بلکه گفت: ﴿ربّ ابْنِ لی عنْدک بیتاً فی الجَنّه ونجّنی من فرْعوْن وعمله ونجّنی من القوْم الظالمین﴾[۳]

  • حسن

شعری که یک شاعر انگلیسی برای امام حسین(ع) سرود

جستیس آ.‌راسل، شاعر انگلیسی تحت تأثیر شخصیت امام حسین (ع) قرار گرفته‌ و شعری در ثنای ایشان سروده است.

امام حسین (ع) آغاز کننده مسیری در تاریخ بشریت بود که منجر به مواجهه دائمی حق و باطل شد. هر آزادمردی در جهان با خواندن ماجرای عاشورا و آنچه بر سر خاندان رسول خدا رفته چاره‌ای ندارد جز همراهی با این کاروان همیشه سازنده تاریخ.

شاعر انگلیسی زبان جستیس آ.‌راسل -البته به اعتقاد برخی صاحبنظران منظور از جستیس، همان راسل لوول شاعر آمریکایی قرن 19 میلادی است- یکی از افرادی است که تحت تاثیر حماسه امام حسین(ع) قرار گرفته ‌است. او در روایت آنچه بر امام حسین(ع) رخ داده، شعری سروده است

او می‌گوید: «آن‌ها دهان مبارک امام حسین (ع) را با شلاق‌های خود نواختند؛ این همان بدن پاکی است که بینندگان را مسحور می‌کرد، خونی که از رگهای مبارکش ریخته و خشک شده معجونی آسمانی است که تا‌کنون هیچ چیز با چنین رنگ الهی، رنگین نشده است. ای زمین برهنه و خشک کربلا که در تو نه علفی است و نه سبزه‌ای، برای ابد آهنگ حزن و آه بر تو پوشیده باد، زیرا در سرزمین تو بدن مقدس و پاره پسر فاطمه (س) افتاده است که روح خویش را به خدا تقدیم نمود.»

متن کامل قطعه ادبی‌ای که به او منتسب شده است را در ادامه می‌خوانید:

  • حسن

ثار الله

۲۹
مهر

چرا به امام حسین ـ علیه السّلام ـ ثار الله می‌گویند؟ثارالله چنین باشد، خونی که صاحب آن خداوند است و ولی دم او خداوند است.یکی از سوالات مطرح در خصوص حضرت حسین علیه السلام اینکه چرا به امام حسین ـ علیه السّلام ـ ثار الله می‌گویند و چه کسی این لقب را به ایشان داده است
پاسخ :
«ثار» در لغت هم به معنی خون آمده است و هم به معنی طلب و انتقام گرفتن از خون کسی که به دست دیگران کشته شده است.[1]ثار الله از دو واژه ثار و الله تشکیل یافته و یکی از القاب امام حسین ـ علیه السّلام ـ می‌باشدکه در زیارت عاشورا با این لقب آن حضرت را زیارت می‌کنیم. ثارالله: یعنی (طلب دمه الله) کسی که طالب خون او خداست و انتقام از قاتلین او را خداوند خواهد گرفت.[2]
یکی دیگر از معانی آن یعنی کسی که در راه خدا کشته شود و خویشاوندان و خاندانش در این راه کشته شود.
مرحوم مجلسی در شرح جمله الوتر الموتور چنین نوشته است: وتر الله ای الفرد المتفرد فی الکمال من نوع البشر فی عصره الشریف او المراد ثار الله ای الذی الله تعالی طالبُ دَمِه و الموتور قتیلُ له، قتیلُ فلم یدرک بدمهِ؛ یعنی فردی که در راه خدا به شهادت می‌رسد با این کیفیت از تمام بشر و در عصرش منحصراً اوست و یا مراد از آن همان ثار الله است که به معنی کسی است که طالب خون او خداوند است، و موتور به معنای کشته شدن در راه خداوند و کشته‌ شده‌ای است که خونش را انتقام نگرفته باشند، بلکه فقط خداوند است که انتقام خونش را از قاتلین می‌گیرد.[3]
و احتمال دارد معنای ثارالله چنین باشد، خونی که صاحب آن خداوند است و ولی دم او خداوند است. چنان که در بحث قتل عمد و غیر آن از آن به اولیاء دم تعبیر می‌آورند. در اینجا نیز ولی دم خون حسین و انصارش خداوند است. چون خون حسین در راه خدا و برای حفظ قرآن و تمامیت اسلام ریخته شده و خالصاً و مخلصاًلله بوده است و در نهایت درجه اخلاص با تمام وجود برای خداوند بوده است. لذا این خون و این شهیدان خدائی هستند. بنابراین انتقام آن نیز باید از طرف خداوند باشد‌، یا اینکه چون امام حسین ـ علیه السّلام ـ حجت خداوند بر زمین و ولی مطلق حق بود و مردم او را کشتند و زمین را از حجت حق خالی کردند بنابراین خداوند انتقام حجتش را از قاتلین او خواهد گرفت. امّا درباره اینکه این لقب را چه کسی به امام حسین ـ علیه السّلام ـ داده است باید عرض شود که چون سند زیارت عاشورا قدسی است، یعنی زیارت عاشورا که زیارت امام حسین ـ علیه السّلام ـ است از طرف خداوند به ائمه رسیده است و‌ آنرا پیامبر اکرم از جبرئیل گرفته و جبرئیل آن را از خداوند یاد گرفته است و از طریق معصومین به ما آموخته‌اند تا آن حضرت را زیارت کنیم،[4] بر این اساس این لقب را خداوند به امام حسین ـ علیه السّلام ـ داده است و چه لقب زیبایی است.

[1] . عبدالسلام محمد هارون، مقابیس اللغه، ج1.
[2] . ابن المنظور، لسان العرب، ج4، واژه ثار.
[3] . مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، بیروت، موسسه الوفا، چاپ دوم، 1403، ج98، ص154.
[4] . ر.ک: قمی، عباس، مفاتیح الجنان، و سید بن طاووس، اقبال، قم، مرکز نشر تبلیغات اسلامی، 1416، ج3، ص 55؛ و دریایی، محمدرسول، حماسه سیاسی تاریخی زیارت عاشورا، تهران، انتشارات جعفری، 1371، ص12 ـ 13.

  • حسن

10101010.JPG

آشنایی با یاران امام حسین علیه السلام در حادثه کربلا

حارث بن امرئ القیس کندی:
امروز قصد دارم یکی دیگر از یاران شیدای اباعبدالله الحسین علیه السلام را خدمت شما دوستان عزیز در حد و توان خودم معرفی کنم که متاسفانه اطلاعات زیادی از وی در کتابهای تاریخی وجود ندارد، وی حارث بن امرئ القیس کندی است. نام کامل وی حارث بن امرء القیس بن عابس بن منذر بن امرءالقیس بن عمرو بن معاویة بن اکرمین کندی می‌باشد. (۱) البته برخی قاعلند که نام وی حرث بن امری القیس است. (۲) درباره اینکه آیا وی جزء شیعیان بوده یا اهل سنت نظری داده نشده ولی آنچه که مسلم است هیچ شیعه‌ای برای کشتن امام خود، عمر سعد را همراهی نکرده است البته عده‌ای برای پیوستن به امام حسین علیه السلام ابتدا بصورت یک تاکتیک وارد سپاه عمر سعد شدند و هنگامی که فرصت مناسبی پیدا کردند به لشگر امام حسین پیوستند ولی از آنجایی که در احوالات حارث بن امرئ القیس آورده‌اند که وی تحت تاثیر سخنان امام حسین علیه السلام قرار گرفت و بعد به یاران امام حسین علیه السلام ملحق شد شاید بتوان گفت که وی از شیعیان امیر المومنین نبوده است.
 پدرش امرء القیس کندی از جنگجویان مشهوری بود که درجنگ‌های زیادی برای اسلام شرکت کرده بود ونامی بلند در مفازی داشت. خود حارث نیز از شجاعان و اهل عبادت به شمار می‌رفت. لذا در کتب جنگ آوران از وی یاد شده است.
حارث بن امرئ القیس که ابتدا جزو لشگر عمر ابن سعد بود از کوفه به کربلا آمد. و روز نهم محرم در کربلا وقتی متوجه شد که عمرابن سعد و فرماندهان لشگرش پیشنهاد امام حسین (ع) را مبنی بر اینکه اجازه دهند از‌‌ همان راه که آمده‌اند برگردند، قبول نکردند و تصمیم به ریختن خون امام دارند و سپاهش را محاصره کرده‌اند، چون وجدانش بیدار بود به سوی خیمهٔ امام حسین علیه السلام رفت و وفاداری خود را به او اعلام کرد و با بقیهٔ افراد قبیله کندی که ظاهرا چهار نفر بودند به سپاه امام پیوست.
 صبح روز عاشورا، حارث در اولین حمله همه جانبهٔ لشگر عمر سعد، در دفاع از امام حسین علیه السلام دلیرانه جنگید و پس از نبردی سخت به فیض شهادت رسید. (۳)
دوستان عزیز از حارث، این درس را باید یاد بگیریم که سخن حق را هر که گفت بپذیریم و بدانیم که سعادت واقعی انسان حرکت در مسیر حق است. متاسفانه امروزه برخی چشم‌هایشان را بر حقایق بسته‌اند و گوش‌هایشان را از شنیدن سخنان اهل بیت به کری می‌زنند. امید است مطالعه زندگانی بزرگانی چون حارث جرقه‌ای برای هدایت آنان روشن کند.

پی نوشت‌ها:
۱- وسیلة الدارین، ص ۱۱۶ـ ۱۱۷، شماره ۲۶

۲- حسین انصاریان، عنصر شجاعت
۳- ابصار العین، مقصد ۷، ص۱۷۳

  • حسن

داغ

۲۸
مهر

زهرا ، داغ علی را ندیدورفت
علی، داغ حسن را ندید ورفت
حسن، داغ حسین را ندیدورفت
حسین، داغ رقیه را ندید ورفت
عباس ، داغ اصغررا ندیدورفت
چه کشید زینب
که داغ ،تک تکشان را به عینه دید
امان از دل زینب

  • حسن


202020.JPG

آشنایی با یاران امام حسین علیه السلام در کربلا
جبلة بن علی شیبانی:

وی که حدود۴۹الی۵۰سال سن داشت منسوب بود به شیبان که تیره‌ای از اعراب عدنان است. لازم به ذکر است شیبان شاخه‌ای از اعراب عدنانی شمالی بودند که در اصل از مدینه و منسوب به بکربن وائل بودند. وی از اصحاب علی بن ابیطالب علیه السلام و از مردان شجاع شهر کوفه بود (۱) که سال‌ها در راه حق مجاهدت کرده بود و فردی سخنور، صبور و استوار بود.
جبله از شیعیان مبارزان مشهور کوفه بود که وقتی برای جنگ صفین همراه امام علی علیه السلام شرکت کرده بود اشک‌های مولای متقیان را هنگامی که از سرزمین کربلا عبور کرده بودند را دیده بود. همچنین او از دعوت کنندگان به امامت امام علی علیه السلام و سپس فرزندانش امام حسن و امام حسین علیهماالسلام بود. (۲)
او در جریان نهضت امام حسین علیه السلام، هنگام ورود مسلم بن عقیل نماینده امام حسین علیه السلام در کوفه با او بیعت کرد (۳) اما بعد از خیانت و بی‌وفایی کوفیان و بازداشت مسلم به دست ابن زیاد، عبیدالله دستور دستگیری و قتل جبله را صادر کرد لذا او فرار کرد و نزد قبیلهٔ خود رفت و پنهان شد.
زمانی که خبر ورود امام حسین علیه السلام را به کربلا شنید، با دشواری فراوان خود راروز هفتم محرم به امام رساند و به یارانش پیوست. (۴) تمام سیره نویسان، بدون استثنا نام او را در زمرهٔ شهدای کربلا یاد کرده‌اند.
جبله از جمله کسانی بود که پیش از ظهر عاشورا در اولین حمله و همه جانبهٔ لشگر عمر سعد، به دفاع از امام حسین علیه السلام آن قدر جنگید تا به شهادت رسید. نام او در ضمن نامهایی است که در زیارت ناحیه‏ی مقدسه آمده است: «السلام علی جبلة بن علی الشیبانی» (۵)
دوستان عزیز جبله بن علی شیبانی در راه ولایت سختی‌های بسیاری کشید و در آخر به فیض شهادت نیز نائل آمد ازاین بزرگوار باید درس پایداری واستقامت برای ولایت را یاد بگیریم و بدانیم که رسیدن به سعادت سختی‌هایی به همراه دارد که باید آن سختی‌ها را با جان و دل قبول کنیم و بدانیم پیروزی نهایی با پیروان اباعبدالله الحسین علیه است.

پی نوشت:
۱- آینه داران آفتاب، ج۱، ص۳۹۳٫

۲- ذخیرة الدارین، ص۲۴۲
۳- مناقب آل ابى طالب علیه السلام ابن شهرآشوب ج۴، ص۱۱۳
۴- اعیان الشیعه ج۱، ص۶۱۱
۵- بحارالانوار ج۹۸، ص۲۷۳

  • حسن

نذر

۲۸
مهر

شاید تابه حال چیزی از نذر خوب نشنیده باشید :
می توانید برای مدت معین مثلا چهل روز برای گنجشک ها غذا بریزید.
-می توانید نذر کنید مانده غذایتان را در نایلونی مخصوص برای گربه ها بگذارید. اینطوری هم شکم این حیوانات زبان بسته را سیر کرده اید و هم رفتگر بابت پاره شدن پاکت زباله اذیت نمی شود.
-می توانید نذر کنید تا چهل روز غیبت نکنید.

  • حسن