ایستـــگـاه

امام علی (ع): بهترین دانش‌ها، دانشى است که تو را اصلاح کند./ منتخب میزان الحکمة: ۴۰۴

ایستـــگـاه

امام علی (ع): بهترین دانش‌ها، دانشى است که تو را اصلاح کند./ منتخب میزان الحکمة: ۴۰۴

ایستـــگـاه

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم):
هرکس یک مساله شرعی از احادیث ما پیرامون حلال و حرام و مسائل دینی اش را بیاموزد
خدای تعالی هزار گناه او را بیامرزد
و شهری از طلا به وسعت دنیا برایش در بهشت بنا کند
و به عدد هر موئی که در بدنش قرار دارد برایش حج مقبول می نویسند.

(بحارالانوار(ط-بیروت)، ج۱،ص ۲۱۴ )

--------------------------------
امام على علیه ‏السلام :
اى مؤمن! به تحقیق این دانش و ادب بهاى جان توست
پس
در آموختن آن دو بکوش که هر چه بر دانش و ادبت افزوده شود بر قیمت و قَدْرت افزوده می ‏شود ؛
زیرا
با دانش به پروردگارت راه می ‏یابى
و با ادب به پروردگارت خویش خدمتى می ‏کنى
و با ادب در خدمت‏گزارى، بنده، سزاوار دوستى و نزدیکى به او می شود .
پس
این نصیحت را بپذیر تا از عذاب بِرَهى.

(بحار الانوار(ط-بیروت)،ج1،ص180)

معنای حدود و تعزیر

سه شنبه, ۱۷ آذر ۱۳۹۴، ۱۰:۲۱ ب.ظ

«حدود» جمع «حدّ» در لغت به معنى «منع» است و انتخاب این اسم براى بخشى از مجازاتهاى شرعى به این جهت است که سبب منع مردم از کارهاى خلاف مى‏شود و امّا در اصطلاح شرع، در عبارات فقها به معنى مجازات مخصوصى است که به خاطر ارتکاب بعضى از گناهان در مورد مکلّفین اجرا مى‏شود. امّا «تعزیر» در لغت به معنى «تأدیب» و گاه به معنى «بزرگداشت» و «یارى کردن» و «منع نمودن» آمده است، و در اصطلاح شرع و فقها به معنى مجازات یا اهانتى است که اندازه معیّنى در شرع براى آن ذکر نشده و بسته به راى قاضى است که با در نظر گرفتن «میزان جرم» و «مقدار تحمّل مجرم» درباره او اجرا مى‏شود.

بنابراین فرق «حدّ» و «تعزیر» در یک جمله است و آن اینکه حدّ، مجازات معین و ثابتى است، ولى تعزیر غالباً نامعیّن است، و اینکه مى‏گوییم «غالباً» به خاطر آن است که در موارد معدودى، تعزیرات معیّنى در روایات اسلامى وارد شده که شرح آن در کتاب حدود گفته شده است، هر چند در اینکه آیا تعیین مقدار در این موارد قطعى است یا از قبیل ذکر مثال و مصداق است نیز گفتگو است.

البته در میان حد و تعزیر اختلافات دیگرى نیز هست، تا آنجا که مرحوم شهید در کتاب قواعد، ده وجه براى اختلاف آن دو شمرده است که اینجا جاى شرح آن نیست.

پیام قرآن ج 10، حضرت آیت الله مکارم شیرازى و سایر همکاران

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۴/۰۹/۱۷
  • ۴۳۲ نمایش
  • حسن

نظرات (۱)

عالی بود ممنون از زحماتتون
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">