ایستـــگـاه

امام علی (ع): بهترین دانش‌ها، دانشى است که تو را اصلاح کند./ منتخب میزان الحکمة: ۴۰۴

ایستـــگـاه

امام علی (ع): بهترین دانش‌ها، دانشى است که تو را اصلاح کند./ منتخب میزان الحکمة: ۴۰۴

ایستـــگـاه

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم):
هرکس یک مساله شرعی از احادیث ما پیرامون حلال و حرام و مسائل دینی اش را بیاموزد
خدای تعالی هزار گناه او را بیامرزد
و شهری از طلا به وسعت دنیا برایش در بهشت بنا کند
و به عدد هر موئی که در بدنش قرار دارد برایش حج مقبول می نویسند.

(بحارالانوار(ط-بیروت)، ج۱،ص ۲۱۴ )

--------------------------------
امام على علیه ‏السلام :
اى مؤمن! به تحقیق این دانش و ادب بهاى جان توست
پس
در آموختن آن دو بکوش که هر چه بر دانش و ادبت افزوده شود بر قیمت و قَدْرت افزوده می ‏شود ؛
زیرا
با دانش به پروردگارت راه می ‏یابى
و با ادب به پروردگارت خویش خدمتى می ‏کنى
و با ادب در خدمت‏گزارى، بنده، سزاوار دوستى و نزدیکى به او می شود .
پس
این نصیحت را بپذیر تا از عذاب بِرَهى.

(بحار الانوار(ط-بیروت)،ج1،ص180)

تعزیرات امام علی

سه شنبه, ۱۷ آذر ۱۳۹۴، ۱۱:۳۳ ب.ظ

سوال:

آیا روایتی به این مضمون که «حضرت علی (ع) در دوران خلافت خود شلاق به دوش در کوچه و بازار حرکت می کردند و خلافکاران و بزهکاران را تعزیر می کردند، صحیح است؟

پاسخ:

دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):

 

روایتی به این مضمون آمده است که فقط مربوط به صبحگاهانی است که حضرت در کوفه بود و از بازارها سرکشی می کرد و همراه داشتن آن شلاق برای این بود که مردم توصیه ها را جدی بگیرند.

 

دفتر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):

 

روایت چنین است و آنچه امام علیه السلام انجام می داده است به مقتضای زمان بوده و نهی از منکر راه های بسیار دارد و به روشی که موثر باشد و جامعه را بسوی معروف سوق میدهد باید عمل نمود.

 

پاسخ حضرت آیت الله هادوی تهرانی (دامت برکاته) به این شرح است:

 

اگر حاکم اسلامی چنین مصلحت ببیند که مجرمان را در محل جرم تعزیر نماید، پس از اثبات جرم به روش مشروع و ثبوت تعزیر به دلیل شرع یا قانون صادر از سوی حاکم اسلامی، اجرای مجازات در مکان جرم بلامانع است و این امر نیاز به روایت مزبور ندارد.

 

البته آنچه در روایت صحیح در تمام کتب اربعه روائیه آمده است[1]، این است که حضرت(ع) تازیانه به دوش اهل بازار را نصیحت به رعایت اموری می کردند و در هیچ یک از آنها این مطلب وجود ندارد که حضرت (ع) کسی را در بازار تعزیر نمودند.

 

 

[1] الکافی،5،151- التهذیب6،7- من لایحضره الفقیه، 193،3

 
  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۴/۰۹/۱۷
  • ۳۲۷ نمایش
  • حسن

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">