تعزیر برای چه گناهانی است؟
از نظر فقه اسلامى همه گناهان از جمله غیبت قابلیت تعزیر به وسیله حاکم عادل و مجتهداسلامى را دارد. قاعده فقهى «التعزیر فى کل معصیه براى هر گناهى تعزیر است» حاکى از امکان مجازات غیبت کننده نیز هست.
لکن به لحاظ اینکه اثر برخى گناهان مانند غیبت داراى مراتب گوناگونى است و نظر به مصحلحت هاى اجتماعى و فردى متعدد دیگر، در مجازات یا عدم مجازات غیبت کننده به حاکم شرع اختیار داده شده است تا با سنجیدن اوضاع و احوال گناهکار، میزان تاثیر مخرب گناه، میزان تاثیر پذیرى گناهکار و مصالح فردى واجتماعى دیگر بتواند به هر اندازه که مصلحت اقتضا نماید گناهکار را مجازات و یا اینکه کلا از مجازات او صرف نظر کرده و به تذکر یا امر به معروف و امثال آن اکتفا کند.
ضمن آنکه در قوانین جارى جمهورى اسلامى ایران قضات شرایط کامل قاضى اسلامى را ندارند و اعطاى اختیار تعزیر بر همه گناهان به قضات غیر جامع الشرایط داراى مفاسد زیادى است.
از طرفى امکان ضابطه مند کردن مجازات گناهانى مانند غیبت و امثال آن وجود ندارد لذا اجراى قاعده فقهى «التعزیر فى کل معصیه» در بعضى موارد از جمله گناهانى مانند غیبت عملا معطل مانده است.
- ۹۴/۰۹/۱۷
- ۴۷۳ نمایش